Artykuł sponsorowany

Zasady sporządzania projektów architektonicznych

Zasady sporządzania projektów architektonicznych

Projekty architektoniczne należą do jednych z podstawowych dokumentów, bez których nie może powstać żaden budynek. Uznawany jest za element kompletnego i obszernego projektu budowlanego – choć określenia te często stosowane są synonimicznie, w praktyce oznaczają zupełnie co innego. W artykule podpowiadamy, czym jest i jak sporządzony powinien być projekt architektoniczny.

Czym jest projekt architektoniczny?

Projekt architektoniczny, nazywany również architektoniczno-budowlanym, zdefiniowany jest w ustawie o Prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. Zawiera on niezbędne dane dotyczące konstrukcji obiektu, czyli m.in. informacje o wykorzystanych materiałach, technologii wznoszenia, instalacjach i systemach, które obecne będą w budynku, a także o jego ogólnej funkcji.

Każdy projekt architektoniczny składa się z dwóch części – architektonicznej, która zawiera rysunki elewacji, fundamentów oraz wszystkich detali, a także opisowej, gdzie z kolei znajduje się opis technologii i zastosowanych w konstrukcji rozwiązań.

Ze względu na przeznaczenie, projekty architektoniczne dzielą się na dwa rodzaje. Pierwsze z nich to indywidualne, które tworzone są na życzenie konkretnego inwestora. Drugie natomiast, czyli gotowe (zwane także katalogowymi) przygotowywane są z myślą o sprzedaży masowej.

Wykonanie projektu architektonicznego najlepiej zlecić profesjonalnym i rzetelnym specjalistom, których z łatwością znaleźć można niemal we wszystkich miastach w Polsce: projektowaniem architektonicznym w Warszawie zajmuje się m.in. firma Akint.

Co powinien zawierać projekt architektoniczny?

Każdy projekt architektoniczny powinien być przygotowany z dużą dokładnością i skrupulatnością. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, musi on zawierać:

  • układ przestrzenny oraz formę architektoniczną,
  • zamierzony sposób użytkowania obiektu, w tym liczbę projektowanych do wydzielenia lokali z wyszczególnieniem lokali mieszkalnych,
  • charakterystyczne parametry techniczne budynku,
  • opinię geotechniczną i informacje o sposobie posadowienia obiektu,
  • charakterystykę ekologiczną,
  • informacje o wykorzystanych materiałach i technologiach mających wpływ na otoczenie,
  • informacje o wyposażeniu technicznym budynku, w tym o projektowanych źródłach ciepła do ogrzewania i przygotowywania ciepłej wody użytkowej.
Ze względu na swoją szczegółową zawartość, projekty architektoniczne dzielą się na koncepcyjne, wykonawcze i budowlane. Wykonanie każdego z nich musi być poparte umową pomiędzy biurem architektonicznym a klientem, gdzie wykonawca zobowiązuje się do zrealizowania projektu, a klient do zapłaty – mówi ekspert z firmy Akint.

Ważne jest więc, aby korzystać z usług projektowych wyłącznie cenionych i zaufanych firm, które zagwarantują nie tylko precyzyjnie i poprawnie przygotowany projekt, lecz także zaproponują jasne i przejrzyste warunki umowy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.