Artykuł sponsorowany

Jak często należy wzorcować wagi?

Jak często należy wzorcować wagi?

Wzorcowanie wagi to usługa, która służy sprawdzeniu, czy pomiary urządzenia ważącego są prawidłowe i zgodne z rzeczywistymi. Od jej regularnego przeprowadzania zależy to, czy waga przemysłowa będzie wystarczająco precyzyjna, a co za tym idzie jej ewentualne błędy pomiarowe nie przełożą się na finansowe straty danej firmy. Z wzorcowania wag nie powinno się zatem rezygnować. Jak często należy je wykonywać? Kto świadczy takie usługi?

Na czym polega wzorcowanie wag?

Wzorcowanie wag przemysłowych i handlowych to porównanie ilościowe, które przeprowadza się umieszczając na szalce wagi wzorzec masy. Uzyskany odczyt pomiarowy należy wówczas porównać do rzeczywistej masy wzorca. Różnica między obiema wartościami obrazuje zakres błędu pomiarowego. Jeśli jest niewielki, nie ma powodów do obaw, jednak jeżeli przekracza normy, należy wyregulować wagę w serwisie. Ta czynność nosi miano kalibracji.

Warto mieć świadomość, że wzorcowanie wag przeprowadza się też przy okazji ich legalizacji. Wagi przemysłowe przeznaczone do rozliczeń w obrocie handlowym podlegają prawnemu obowiązkowi legalizacji. Ale wzorcowanie powinno się co jakiś czas powtarzać.

W jakich odstępach czasowych należy wzorcować wagi?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, albowiem nie istnieją żadne konkretne regulacje prawne nakazujące wzorcowanie wag w laboratoriach wzorcujących w ściśle określonych odstępach czasu. Panuje przekonanie, że powinno się je wykonać przynajmniej co roku, ale to może być mylące. Taką decyzję warto podejmować na podstawie analizy ryzyka opartej na tym, jak często waga jest eksploatowana.

Można też przeprowadzać regularne testy, które przybliżą nas do odpowiedzi na to pytanie. Bezpieczne jest założyć, że jeśli mamy jakiejkolwiek wątpliwości względem tego, czy waga w najbliższym czasie będzie działać prawidłowo, to lepiej czas między nimi skracać, zamiast wydłużać.

Gdzie wzorcuje się wagi?

Wzorcowanie wykonuje się w akredytowanych laboratoriach wzorcujących lub u klienta, jeżeli waga jest na tyle duża, że dostarczenie jej byłoby trudne. Można to zrobić na przykład w laboratorium renomowanego producenta systemów ważenia Tamtron Polska, które posiada akredytację PCA. Za sprawą akredytacji laboratorium uprawnione jest do wydawania świadectw wzorcowania, na których znajdują się wyniki wzorcowania razem z szacunkową niepewnością pomiaru. Laboratoria wypożyczają też wzorce masy, by wzorcowanie można było przeprowadzić we własnym zakresie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.